Ússzon-e a kismama? Veszélyek és jótékony hatások

Nem véletlen, hogy majd minden orvos és szakértő javasolja a terhesség alatti úszást, mint testmozgást. Kétségtelen, hogy az úszás számos olyan előnnyel bír a változó test számára, ami más sporttal nem érhető el. Egyik legfontosabb előnye, hogy jóval kevésbé lehet közben megsérülni, szemben például a futással, kocogással vagy tornával. A víz felhajtó ereje olyan kényelmes közeget biztosít az izmok és a keringési rendszer számára, ami kifejezetten előnyös. Számos kismama ezenkívül arról számolt be, hogy az úszás könnyebbé teszi a reggeli rosszullétek leküzdését, és a közérzetüket javította. Nem árt azonban tisztában lenni néhány dologgal, ha a terhesség alatt úszni szeretnénk.

Óvatosan a mellúszással!

Legtöbben úgy gondolják, hogy a mellúszás a legkímélőbb úszásforma, ám hogy ha teljesen szabályosan csináljuk (azaz tempózás közben fejünkkel szabályosan a víz alá bukunk és ott fújjuk ki a levegőt), akkor az kifejezetten megterhelő lehet a hát alsó része és a derék számára. Ez utóbbi amúgy is egész nap nagy igénybevételnek van kitéve a megnövekedett pocak és az abból következő „kismama” testtartás miatt. Nyilvánvalóan egyik kismamának sincs szüksége extra derékfájásra - akinél viszont már kezd kialakulni, azoknak készültek a terhességi tartópántok, amely valóban rengeteg terhet vesznek le a kismam derekáról.

A mellúszással kapcsolatban a másik veszélyhelyzet a lábtempóihoz kapcsolódik. A terhesség alatt a medence körüli szalagok fellazulnak a majdani szülést megkönnyítendő, így a kirúgás tempó közben a kismama túlfeszítheti ezeket.

Háton vagy gyorsan?

A hátúszással kapcsolatban is van mire figyelni: a 16. hét után igen kényelmetlenné válhat az eközben felvett pozíció. Az egyre nehezebb méh ugyanis ebben a pózban nyomhatja testünk legnagyobb gyűjtő erét (venacava), ami nemcsak kényelmetlen, de veszélyes is.

Alapvetően így a gyorsúszás maradt, mint ajánlott forma az intenzívebb vizi testmozgásra. Ha viszont kímélőbb úszásformát szeretnénk választani, akkor ússzunk mellúszásban pipával, hogy ne kelljen kiemelni a fejet levegővételhez, valamint a lábtempóhoz a gyorsúszás lábtempóját használjuk.

Az úszásforma nem minden

Bárhogyan is ússzunk, nem tanácsos a gyakorlatok előtt 2 órával ételt fogyasztani. Ezzel elkerüljük a savas emésztési zavarokat és a gyomor refluxot - különösen a 3. trimeszterben. Mindez különösen igaz, ha a fordulókat bukfencezve hajtjuk végre a hosszak végén. Így hát könnyű ételt együnk, pár órával az úszás előtt.

Bár nem könnyű megoldani, ám lehetőség szerint olyan medencében javasolt úszni, amiben nem használnak kémiai szereket a medence fertőtlenítésére. Amnnyiben ez nem megoldható, úszás után rögtön zuhanyozzunk le, és alaposan mossunk hajat.

Természetesen ezen kívül nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a nőgyógyászunk véleményét kérjük ki, bármilyen sporttevékenység is szeretnénk végezni a terhesség ideje alatt.

Mi a hófehérnemű.hu -n minden alakra kínálunk megfelelő modellt a kismama fürdőruha kategóriában.

Tartalomhoz tartozó címkék: hír kisokos
Gólyás